Op naar Praag, dag 1

Yeah het is zo ver

We moeten vanochtend al vroeg op. Het is dan wel vrijdag maar je moet toch rekening houden met files op weg naar Schiphol. We vertrekken dus eigenlijk nog eerder dan we normaal naar ons werk zouden gaan. Het is gelukkig lekker rustig zoals het op een vrijdag normaal ook is. We hebben een klein beetje file bij de afslag oosterbeek waar ze aan het werk zijn maar verder kunnen we gewoon doorrijden.

De auto parkeren we op de terminal. We hebben van te voren betaald waardoor de kosten meevallen. Het is ook bij de bagdrop van Easyjet rustig. De dames achter de counter waren een beetje verrast dat de boarding card op het horloge stond, zo gek moet dat eigenlijk toch al niet meer zijn. Maar leuk dat ze dat nog niet kenden. Dan door de douane naar de easyjet wachtruimte. Even een klein hapje eten en een koffie. We delen een lekkere pannini en een saucijzen broodje. Het smaakt goed al is de pannini wat droog.

Na even wachten kunnen we aan boord. Op naar Praag. Het gaat wel met wat oponthoud want eerst krijgen ze de deur naar buiten niet open en als we dan in het vliegtuigzitten duurt het ook best lang voor we gaan. In het vliegtuig lezen we even wat, ik slaap nog een beetje en dan zijn we al weer in Praag. Het is eigenlijk maar een korte vlucht. Dan de koffer ophalen en we kopen een 3 dagen ticket voor het openbaar vervoer.

Je moet eerst een stuk met de bus en dan met de Metro verder. Het wijst zich allemaal van zelf. Dan moeten we een stukje lopen en zijn bij het hotel Pure White Hotel. We checken in, wat een lang durend proces is maar leuk want de receptionist legt meteen van alles uit van wat er in de buurt te doen is.

De kamer is mooi. We hebben een upgrade gekregen. Het is wel feest zo, eerst een gratis reis winnen en dan ook nog een upgrade krijgen. De kamer is ruim met een zitje een grote bank en een prima bed. De badkamer is ook ruim. Er is nog een extra bed beschikbaar dus je zou met 3 man op de kamer kunnen. Voor een kamer in een grote stad is dat dus zeer luxe te noemen.

Dan gaan we eerst de stad in. Ik heb dorst dus we scoren eerst snel een cola bij de Mac. Daar nemen we ook chipska mee. Ja, dat zijn eigenlijk chips maar die worden wel wel vers gebakken. Lekker 🙂 .

Vlakbij staat een oude grote kerk. Je kunt er niet in maar het is mooi om te zien. Dan gaan we de Metro in, achter de kerk, en gaan we opweg naar het chocolade restaurant. Dat vinden we snel en daar nemen we een lekker kopje koffie me allerlei chocolade lekkerheden. Het is eigenlijk een glas met warme chocolade waarin je dingen kunt dippen. Het smaakt heerlijk.

Na dit feestmaal lopen we naar een beeld van het hoofd van Kafka. Dat is ook erg leuk want het veranderd steeds. Het bestaat uit schijven die steeds draaien. In het winkelcentrum wat erbij ligt lopen we even rond maar kopen niets. Het is hier allemaal goedkoop zo te zien.

Dan lopen we nog langs het nationaal theater. Een oud en redelijk modern gebouw naast elkaar. We mooi om te zien. Het begint dan al donker te worden. We zitten hier natuurlijk een heel stuk naar het oosten maar wel in dezelfde tijdzone en het wordt dus vroeg donker. We lopen naar de beroemde brug en dan de stad in. De brug gaan we nog wel bekijken later dit weekend. We zijn hier tenslotte ook al eens geweest.

Dan pakken we de Metro terug naar het hotel. Vlak bij het hotel doen we nog even wat inkopen in een supermarktje en dan relaxen we nog even op de kamer voordat we gaan eten. We lopen dan naar een BBQ restaurant dat nr. 2 staat op tripadvisor. Het is niet druk, er zijn wel wat tafels bezet maar ook nog genoeg vrij. Helaas blijkt dan dat ze toch vol zijn want je moet hier reserveren en dat moet je echt minimaal een dag tevoren doen anders is er geen plek meer. Jammer dus we lopen verder en eindigen dan bij een restaurant dat Retro heet.

Er is plek en we kunnen dus meteen aan tafel. Er wordt hier nog gerookt in restaurants, dat wil zeggen er is een rook afdeling maar gelukkig ook een rookvrije ruimte waar wij dus kunnen gaan zitten. Het is aardig druk en we bestellen weer Chipska, die we als vooraf eten. Daarna neemt Harry natuurlijk een Steak en ik neem konijn. Dat konijn is in de vorm van een schnitzel en eigenlijk is dat wel jammer want je proeft nauwelijks dat het konijn is. Neemt niet weg dat het erg lekker is. Ook de aardappelpuree erbij is lekker, er zitten lente uitjes doorheen.

Als toetje neemt Harry de fondant, natuurlijk, nog meer chocolade 😉 Ik neem de mascarpone met Mango. Het smaakt allemaal heerlijk. Inmiddels zijn we flink moe en besluiten dan ook om naar het hotel te gaan. Daar kijken we nog wat TV voor we gaan slapen.

Tekst: Jaap

Vorige———————Volgende

7 comments

Skip to comment form

1. Jos

Leuk verslag Jaap en het ziet er allemaal weer lekker uit.
    nog veel plezier

2. Paula

Wat een mooie kamer in het hotel, niet verkeerd dat jullie ook nog een upgrade kregen!!!
    Jammer van het restaurant maar ik neem aan dat jullie gelijk gereserveerd hebben voor vandaag of morgen?
    Veel plezier vandaag.
    Xxx Paula

3. Elly

Leuk verslag! En dan ook nog eens een upgrade krijgen bij een gewonnen reis, toe maar!
    Geniet er maar lekker van.
    Gr, Elly

4. Sonja

Wat een leuk verslag! Fijn die upgrade, helemaal op zo’n gewonnen reis haha!
    Nog veel plezier daar!

Groetjes,
    Sonja
    xxx

5. Marja

Wat een leuk verslag! Het hotel ziet er leuk uit, met als extraatje een upgrade. Geniet van de prachtige stad!!!

Liefs en groetjes

Marja

6. Bianca

Wat een heerlijke eerste dag! Super dat jullie ook nog eens een upgrade kregen Geniet maar lekker!

xxx Bianca

7. Marlous

Dat was een leuke dag
    Mooie kamer trouwens. En het eten zag er ook goed uit!
    Ik ben benieuwd hoe druk het is in het centrum. Ik herinner me dat ik het daar toen stikte van de toeristen.