Aug 10

Een dagje varen met de Sanne Sophia

Vakantie veilingen is toch een leuk fenomeen. Een tijdje geleden hebben we een bon gewonnen voor een tocht met de Sanne Sophia, een mooi zeilschip, 3 master, om over het IJsselmeer te varen. De tocht start in Muiden en eindigt daar ook weer na 5,5 – 6 uur. Om ongeveer 10 uur zijn we dan in Muiden. Het is zondag en vakantie dus het was lekker rustig op de weg. Het is een klein stukje lopen van de parkeerplaats naar het centrum van de stad waar de boot gaat aanleggen. De boot is een driemastklipper. Hij is 53 m lang en 7 meter breed. Hij heeft een zeil oppervlakte van 1000 m2 met 3 masten. Er mogen maximaal 150 man aan boord.

We parkeren natuurlijk op de gratis parkeerplaats naast de snelweg. Vandaar is het nog 10 minuten lopen naar de plaats waar de boot zou moeten liggen. Het is echt een leuk dorpje dat Muiden maar wel heel erg toeristisch. We moeten bij een cafe wachten en we zien al erg veel mensen staan wachten. Het zal vast een volle bak zijn. De sluis gaat eerst nog dicht en we kunnen even kijken naar het schutten van de boten. Het hoogte verschil is niet erg veel maar toch leuk om te zien.

Aan de andere kant aangekomen voegen we ons bij de groep die als maar groter wordt. We waren op tijd alleen de boot was natuurlijk later dan eigenlijk gepland was. Dat doen ze natuurlijk express want dan weten ze dat iedereen er op tijd zal zijn. Aan boord was het even een plekje zoeken en gaan zitten. Als de boot wegvaart moet iedereen zich melden en worden de namen gecontroleerd en krijg je je bonnen voor het catering pakket.

Eenmaal in de sluis zijn er toch nog mensen die te laat zijn en de boot op willen. On begrijpelijk dat je wanneer de boot eigenlijk een half uur nadat je aanwezig had moeten zijn weg gaat je nog niet aan boord bent. Ze konden nog snel aan boord in de sluis de ze hadden geluk. Daarna de sluis uit en dan vaar je recht op het Muiderslot af.

Als we een stukje varen ligt er een jacht op het water en de man is een beetje in paniek en weet niet meer wat hij moet doen en blijft liggen met gevolg een botsing met dat jacht. Heel vervelend maar de schade was bijna nog veel groter omdat hij door de botsing nog bijna tegen van die hele dure jachten aan zou botsen. Gelukkig dus alleen lakschade aan onze boot en wat hijzelf voor een schade had weten we natuurlijk niet.

We varen dan de haven uit op de motor en gaan dan richting Amsterdam. Dan worden de zeilen gehesen en gaan we zeilen. Tenminste we gaan met ongeveer 2 km per uur want er is eigenlijk bijna geen wind. Toch gaat de motor uit en zeilen we langsaam voorbij een stukje van Amsterdam. Uiteindelijk varen we dan richting Pampus waar we gaan aanleggen.

De zeilen worden gestreken en we leggen aan waarna we een uur op het eiland kunnen doorbrengen. Daar betaal je dan wel 10 euro voor maar ok dat is het best wel waard. Het uur is wel wat kort om alles te kunnen bekijken maar het is wel leuk voor de vrijwilligers want ze hebben toch geld nodig om het eiland te behouden.

Het Pampus eiland is een kunstmatig aangelegd eiland waarop een fort is gebouwd. Het is onderdeel van de stelling van Amsterdam, een UNESCO Wereld erfgoed locatie dus. Het is leuk om hier rond te kijken. Het is aardig opgeknapt maar er is toch wel veel vernield in de jaren dat het onbeheerd en leeg heeft gestaan. Dat is eigenlijk wel jammer.

Dan is het tijd om weer aan boord te gaan en weer te vertrekken. We gaan nu op een ander plekje zitten en halen de laatste sacks van onze catering kaart. We hebben eigenlijk wel erg goed gegeten. We hadden namelijk voor Pampus al een kop soep, een broodje kroket, 2 belegde broodjes, een kop koffie en appelgebak met slagroom. Na pampus hadden we nog een paar bitterballen en kaas. De drankjes moest je dan nog bij kopen maar al met al was het een goed pakket voor een redelijke prijs.

De zeilen worden nog wel gehesen maar inmiddels is er eigenlijk geen wind meer en we komen dan ook nauwelijks vooruit. De motor wordt dan gestart en de zeilen gaan weer naar beneden. We varen de haven weer in en varen weer langs het slot en de Groene draak van het koningshuis. Het is eigenlijk maar een klein bootje en we begrijpen niet waarom dat ding zoveel ophef heeft opgeleverd. Je loopt er overigens zo naar toe als je dat wil wat eigenlijk wel wat vreemd is maar ook spreekt voor het Nederland.

We worden voor sluis weer aan land gelaten en dan gaan we naar de auto. Dan hebben we nog een taak te volbrengen want Peter en Mareike komen terug van hun huwelijksreis en die moeten we even ophalen van het vliegveld. Dat is dus de volgende bestemming. De boot was wat verlaat dus we komen dan waarschijnlijk ook wat later in Weeze aan maar dat laten we ze even weten dan kunnen ze even een kopje koffie drinken.

Ze zitten natuurlijk vol verhalen over het mooie Tenerife en dat is natuurlijk leuk om te horen omdat wij er zelf ook zijn geweest. Op weg naar Arnhem stoppen we dan bij v/d Valk Cuijk voor een drankje en als we binnen zijn besluiten we ook een hapje te nemen.

We nemen geen voorgerecht. Ik zit eerlijk gezegd nog redelijk vol en alleen een hoofdgerecht is voor mij wel voldoende. Ik kies voor een vegetarische pasta, Harry en Peter gaan voor de Cordon bleu Mareike heeft ook een vleesgerecht maar ik ben het al vergeten wat het was. Ik heb het dan ook niet zelf gegeten 😉 . Verder nemen we nog een toetje. Het eten smaakt niet verkeerd maar wel echt v/d Valk.

Ja wat houdt dat dan in, nou appelmoes met kers, groenten en frietjes geserveerd in schaaltjes. De mensen in het restaurant zijn ook standaard v/d Valk en het menu is ook wel heel bijzonder want ze hebben senioren gerechten. Dat lijken gerechten te zijn uit de oude doos. Is daar iets mis mee, naar natuurlijk niet maar het staat een beetje raar op de kaart als senioren gerechten… Iig het heeft ons prima gesmaakt. Het is een gewoon doorsnee kwaliteit en ruim voldoende. Prima dus.

Na het eten leveren we het gelukkige koppel thuis af en gaan we lekker naar huis en snel naar bed. Het was een lange relaxte dag maar toch erg vermoeiend. Super dagje dus 🙂 .

1 comment

1. Paula

Wat een heerlijk dagje, jammer dat er niet zo veel wind stond maar het was wel geweldig mooi weer! Ben ook 2x op Pampus geweest, leuk voor een bezoekje!
    Wat een hoeveelheid eten kregen jullie, mooi geregeld.
    Wel lachen dat eten bij vd Valk, zo herkenbaar, zie het helemaal voor me 😉
    Mooie, zonnige foto’s en nu op naar het volgende uitje.